Niedawno do sprzedaży trafiła wydana przez MMP Books monografia opisująca wczesne wersje jednego z najbardziej fascynujących samolotów w historii techniki lotniczej, sławnego Lockheeda P-38 Lightning'a.
Książka przedstawia wersje od prototypu XP-38 do H-5. Latając na wczesnych wersjach "Błyskawicy"największe sukcesy na Pacyfiku odniosło kilku najbardziej znanych asów USAF takich jak Bong Lynch, Craag itp. Na wczesnym Lightningu w wersji G dokonano również niezwykłego na tamte czasy przechwycenia i zestrzelenia wiele mil od bazy samolotu z Admirałem Yamamoto. Pomimo kilku znaczących wad to na wczesnych wersjach tytuł asa w Europie zdobyło kilku pilotów.
Najbardziej charakterystyczną cechą wczesnych wersji odróżniającą je wizualnie od późnych J,L itp było zastosowanie innego kształtu przodu gondoli silnikowych ( wynikało to z stosowania w tych wersjach chłodnicy między-stopniowej sprężarki w zewnętrznych częściach skrzydeł- od wersji J-5 chłodnica znalazła się w gondoli silnika zmieniając jej wygląd i polepszając znacznie parametry pracy napędu na wysokim pułapie). Mocno poprawione wersje J,L z wspomaganiem hydraulicznym lotek i kilkoma innymi usprawnieniami zostały opisane w dwóch poprzednich wydaniach MMPBooks o tym samolocie . Jedna w małym formacie Yellow Series kilkanaście lat temu i niedawno wznowiona uzupełniona o nowe materiały w większym formacie tzw Big .
Oba "duże wydania" autorstwa Roberta Pęczkowskiego stanowią jedną zwartą całość . Twarda okładka i druk na papierze kredowanym, strony zszywane to jakość do której od dawna przyzwyczaił już wydawca z Sandomierza. Książka skierowana jest raczej do modelarzy...angielskojęzycznych ;-) ). Tekst angielski ogranicza się do przedstawienia różnic pomiędzy seriami i wersjami . Największą wartość stanowi materiał zdjęciowy i sporo rysunków w tym wiele z instrukcji obsługi i kilka "smaczków"- rysunków koncepcyjnych z biura konstrukcyjnego "Kelleg'o" Johnsona. Pokazano czarno-białe i kolorowe zdjęcia archiwalne i współczesne zachowanego zdatnego do lotu egzemplarza wersji F słynnej "Glacier Girl"- warto zwrócić uwagę na pewne elementy szczególnie wyposażenia radiowego które odróżniają ją od oryginału. W książce pokazano rysunki w skali 1/72 z zaznaczonym nitowaniem (autor Dariusz Karnas) i rendery 3d kadłuba wersji rozpoznawczych (autor Dariusz Grzywacz) oraz kolorowe sylwetki boczne kilkudziesięciu znanych i mniej znanych malowań (autor Artur Juszczak) i kolorowy rysunek wnętrza wersji F autorstwa Zbigniewa Kolachy. Ciekawym po raz pierwszy opublikowanym materiałem jest wiele rysunków z instrukcji obsługi technicznej szczególnie wersji H. W dotychczasowych pozycjach wydanych na świecie ( najpopularniejsze i najciekawsze to nr 57 "Detail&Scale" B.Kinzey'a i nr 30 "Walkaround" Squadrona Larryeg'o Davisa i "nasza" trzyczęściowa Monografia A.J Press- ta wersja była najsłabiej pokazana ). Niewiele miejsca za to poświęcono "zubożonym" eksportowym wersjom brytyjskim.
Książka stanowi wartościową pozycję i jest godna polecenia pomimo kilku niewielkich błędów w opisie np.Zdjęcie YP-38 jako XP-38 na stronie 6 czy braku pokazania kilku różnic na rysunkach wersji H ( inne jednolite oszklenie owiewki pilota nad wyposażeniem radiowym czy w H-5 powiększony wlot powietrza sprężarek B-33 podobny do wersji J,L itp) .
Książkę szczególnie polecam wszystkim modelarzom którzy chcą wykonać poprawnie modele kilku wczesnych "Błyskawic" wydane kilka lat temu przez RS z Czech w skali 1/72...
Książka przedstawia wersje od prototypu XP-38 do H-5. Latając na wczesnych wersjach "Błyskawicy"największe sukcesy na Pacyfiku odniosło kilku najbardziej znanych asów USAF takich jak Bong Lynch, Craag itp. Na wczesnym Lightningu w wersji G dokonano również niezwykłego na tamte czasy przechwycenia i zestrzelenia wiele mil od bazy samolotu z Admirałem Yamamoto. Pomimo kilku znaczących wad to na wczesnych wersjach tytuł asa w Europie zdobyło kilku pilotów.
Najbardziej charakterystyczną cechą wczesnych wersji odróżniającą je wizualnie od późnych J,L itp było zastosowanie innego kształtu przodu gondoli silnikowych ( wynikało to z stosowania w tych wersjach chłodnicy między-stopniowej sprężarki w zewnętrznych częściach skrzydeł- od wersji J-5 chłodnica znalazła się w gondoli silnika zmieniając jej wygląd i polepszając znacznie parametry pracy napędu na wysokim pułapie). Mocno poprawione wersje J,L z wspomaganiem hydraulicznym lotek i kilkoma innymi usprawnieniami zostały opisane w dwóch poprzednich wydaniach MMPBooks o tym samolocie . Jedna w małym formacie Yellow Series kilkanaście lat temu i niedawno wznowiona uzupełniona o nowe materiały w większym formacie tzw Big .
Oba "duże wydania" autorstwa Roberta Pęczkowskiego stanowią jedną zwartą całość . Twarda okładka i druk na papierze kredowanym, strony zszywane to jakość do której od dawna przyzwyczaił już wydawca z Sandomierza. Książka skierowana jest raczej do modelarzy...angielskojęzycznych ;-) ). Tekst angielski ogranicza się do przedstawienia różnic pomiędzy seriami i wersjami . Największą wartość stanowi materiał zdjęciowy i sporo rysunków w tym wiele z instrukcji obsługi i kilka "smaczków"- rysunków koncepcyjnych z biura konstrukcyjnego "Kelleg'o" Johnsona. Pokazano czarno-białe i kolorowe zdjęcia archiwalne i współczesne zachowanego zdatnego do lotu egzemplarza wersji F słynnej "Glacier Girl"- warto zwrócić uwagę na pewne elementy szczególnie wyposażenia radiowego które odróżniają ją od oryginału. W książce pokazano rysunki w skali 1/72 z zaznaczonym nitowaniem (autor Dariusz Karnas) i rendery 3d kadłuba wersji rozpoznawczych (autor Dariusz Grzywacz) oraz kolorowe sylwetki boczne kilkudziesięciu znanych i mniej znanych malowań (autor Artur Juszczak) i kolorowy rysunek wnętrza wersji F autorstwa Zbigniewa Kolachy. Ciekawym po raz pierwszy opublikowanym materiałem jest wiele rysunków z instrukcji obsługi technicznej szczególnie wersji H. W dotychczasowych pozycjach wydanych na świecie ( najpopularniejsze i najciekawsze to nr 57 "Detail&Scale" B.Kinzey'a i nr 30 "Walkaround" Squadrona Larryeg'o Davisa i "nasza" trzyczęściowa Monografia A.J Press- ta wersja była najsłabiej pokazana ). Niewiele miejsca za to poświęcono "zubożonym" eksportowym wersjom brytyjskim.
Książka stanowi wartościową pozycję i jest godna polecenia pomimo kilku niewielkich błędów w opisie np.Zdjęcie YP-38 jako XP-38 na stronie 6 czy braku pokazania kilku różnic na rysunkach wersji H ( inne jednolite oszklenie owiewki pilota nad wyposażeniem radiowym czy w H-5 powiększony wlot powietrza sprężarek B-33 podobny do wersji J,L itp) .
Książkę szczególnie polecam wszystkim modelarzom którzy chcą wykonać poprawnie modele kilku wczesnych "Błyskawic" wydane kilka lat temu przez RS z Czech w skali 1/72...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz